מה מיוחד ביום שבת?

"מה מיוחד ביום שבת?" שאלה המורה את כיתה א'2 ואני ידעתי את התשובה, מרים יד מהססת לאוויר העולם. ידעתי את התשובה, כי הייתי הולך בשבת בבוקר לתפילה בבית הכנסת והאור של השמש בעיניי והשקט שאיננו מופר על ידי רעש מכוניות מאפשר לציפורים לצייץ במלוא הכוח."אתה שם" החוותה המורה, ואני עניתי "מה שמיוחד ביום השבת זה שהציפורים מצייצות". המורה מביטה בי בדממה ואז אומרת "לא נכון. הציפורים מצייצות בכל יום. מישהו אחר רוצה לענות", ואני כבר מתחיל לקבור את עצמי בתוך שריון ויכול לשמוע עם הד את התשובה הנכונה "יפה מאוד יהודה, אסור לנסוע ביום שבת". אז אם גם אתם מאלו שיודעים לתת תשובות בעיקר לעצמכם, הגעתם למקום הנכון.







יום שלישי, 2 באפריל 2013

במקום קדיש. בתי כנסת, שוברי הגלים של החיים

כל חול המועד הייתי בנאות סמדר, בערבה, ולא ידעתי טעמו של קדיש. קימה מוקדמת משמש מדברית, ואוריה ואלישבע שהתעוררו לעמל יומם. את החג השני עשיתי בירושלים והתפללתי בבית כנסת ספרדי קטן חמוד ומושקע קרוב לבית. בקושי יש בו מניין, אבל נעים שם להפליא ומיעוט המשתתפים תואם את גודל בית הכנסת. התפללתי שם את כל התפילות של החג ואם זה לא היה ברור הרגשתי בבית. בסוף כל תפילה כשהגענו לקדיש היה מעניין לראות שמתוך העשרה מתפללים לפחות 4-5 אומרים קדיש. כאילו בית הכנסת הוא החיבור בין דור שעבר לדור שהווה. העיניים משוטטות על פני ההיכל וקולטות את כל ההקדשות ושלטי ההנצחה והזיכרון. אם הייתי אלוהים הייתי די מבסוט ממה שהולך שם, אנשים עמלים ומבוגרים שיותר מדי אין להם והחיים, הים הגדול, היכה בהם, אבל עדיין מתעקשים על קדיש ועל מידת הרחמים של אלוהים. קשה שלא לחשוב כי המתפללים, שאומרים את הקדיש, עוד לא הרבה שנים, יהיו גם הם מהעבר האחר של העולם, ואולי אמירת הקדיש היא ההזדמנות האחרונה שלהם לבקש על מישהו ולברך את אלוהים. אולי הקדיש הוא לא רק הטיפול בכאב האבל, אולי זו גם ההכנה למותך שלך


מבין גלים אור בוהק מתווה כיוון
הסיפון עודנו בערפל
אור יחיד דולק בירכתיים ומאיר את כל הדרך שעברה
מסע של תשוקות רצונות כאבים ואכזבות מגיע אולי אל סופו
ספינה מתנפצת על דופן גל
החדרים הפנימיים מאירים
מבקשים את יחוד קדושת שמו
וכשאור החוף פוגע וחודר מבעד ללילה וחושך
משהו בנורות החדרים מתחיל להתעמעם



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה